Midsommar
Tre dagar i spårets tjänst
Första egna turen
I Väsby skedde ett spännande förlopp som jag inte fick se. Tydligen fick en passagerare från vårt tåg ett epilestiskt anfall och ramlade ner på pendeltågsspåret men som tur var så var en kille från SL där och snabbt hoppade han ner och fick upp henne. Tågvärden sprang ut och var behjälplig medan någon annan ringde ambulans och när vår tid närmade sig pratade jag igenom med tågvärden och ansåg att vi kunde åka. Personen var omhändertagen, SL- killen skulle vara kontaktperson, vi hade inte ringt ambulansen och den var snart där så vi drog ganska så precis en minut efter avgång. En minut som inte var svår att köra in.
Andra halvan av passet var betydligt lugnare och inget dramatiskt hände över huvudtaget utan allt flöt på mig väg så att säga och fordonet jag hade var grymt bra maskinellt och hade inga fel alls. Så trevligt kan det vara att köra tåg med andra ord. Så jag hade det bra och jag hoppas på att dagens tur ska bli lika trevlig. Idag får jag åka ända till Gävle och turen är så där lagom lång: 13.28-19.09. Vi syns i spåret!
Lokförare på riktigt
Nu är det officiellt, sant och på riktigt. Numera kan jag på riktigt kalla mig för lokförare och mena det till 100% eftersom examineringsturerna är klara och godkända med marginal så det förslår. En sväng på Gävle igår eftersom de första tågen var inställda (sen att bilen inte funkade så jag inte kunde ta mig ner i tid heller hör inte hit. den funkar nu iallafall och alla som känner mig på facebook vet den snurriga vägen till att få igång den igen) och idag blev först en tur fram och tillbaka till Upplands- Väsby och när jag sen gick på andra halvan av passet så började Jan- Erik att fylla i examenspapprerna i Väsby. Han gjorde det i bakhytten medan jag körde ner upp till Uppsala för och sen fick jag veta att jag var examinerad. Citerar en kommentar ifrån papprerna som jag blev väldigt glad, stolt och positivt överraskad över att se: "Simon uppvisar stor personlig mognad och en naturlig fallenhet för yrket"
Fick tjuvstarta med att köra själv ner till Väsby och sen upp till Tierp för att sluta medan Jan- Erik tog ett tidigare tåg upp till Tierp. Så min första tur själv blev 12.13 från Uppsala med 9044 som är ett trevagnarsfordon av typ X52, Regina. Nu kan det aldrig glömmas bort! Imorgon ska jag göra min helt första tur alldeles själv och jag hoppas att det ska gå lika bra som idag. Ser exakt likadan ut i sin utforming: en enkel och en studs och jag börjar 13.37 och slutar 22.05. Behöver jag säga att det känns sjukt jävla bra?
Det flyter på
Det sista, i form av mer nycklar, tjänstetelefon och inloggninsuppgifter till datorerna på jobbet, har ankommit och för varje dag som går är jag närmare den första egna turen. Fick idag ett positivt besked om att Jan- Erik, som jag kört så mycket för, blivit klar för att examinera så jag ska köra två morgonpass med honom i helgen och är klar att börja köra själv till början av nästa vecka! Vilket är bättre för som det såg ut innan så skulle jag köra upp med Inge söndag och måndag varav måndagen var en natt- tur. Inte så där jättekul kände jag att behöva gneta på natten men nu slipper jag det gudskelov!
Idag var det växlingstur i Gävle vilket var väldigt trivsamt. Hämta lite fordon vid plattform och växla ut på bangården eller verkstaden och vissa av de tågen behövde man inte göra så det var väldigt lugnt. Blev lunch på ställelt vi åt under utbildningen och DSB firade ett år som aktör i Uppland så det bjöds på tårta. Bortsett från att dagen var relativt lång så var den i allra högsta grad bra. Och en god stund av dagen spenderades med att sitta i solskenet och äta jordgubbar med Camilla och Jesper. Soft så det förslår. Imorrn vankas det samma tur igen så snart bör man tänka på refrängen. Sov gott!
Nu är det slut alternativt Nu börjar det
Igår kom dagen man ivrigt väntat på ett tag nu och det kändes fantastiskt bra! Examensdagen är avklarad med god mat och ett trevlig avsked med kramar och handskakningar samt ett klassfoto som det ska bli spännande att se vad det blev av...
Man fick ett kuvert med tre papper: ett examensbevis, ett betygspapper och ett papper som talade om vad kursen gett rent allmänt och från Hallsbergs kommun fick man ett svart tågsätt i metall att ha som prydnad. De som beställt fick även en mycket snygg plåtmugg där det står namn, lokförare och examensår (Simon Andersson Lokförare 2012) plus en mycket snygg logga från något gammalt järnvägsföretag som inte är SJ (har funnits, och finns, som bekant fler järnvägsföretag i Sverige än SJ) och med så mycket fint i handen kändes det inte alls fel att åka därifrån. Jag förväntade mig att jag skulle bli lite sentimental men det blev jag förvånansvärt nog inte alls. Av någon anledning kändes det bara skönt även om jag såklart kommer sakna umgänget man haft.
Nu börjar en ny period i livet med mitt första seriösa heltidsjobb. Hotellet var ju inte riktigt heltid även om jag jobbade en del. Nästa vecka ska ägnas åt lite mer utbildning på främst växling för att leda till uppkörnings-/examensturerna i slutet av veckan mot helgen till, så veckan efter är det egna turer som gäller. Självständig körning. Awesome! Kan bara hoppas på att veckan går fort och jag klarar uppkörningarna (men det tror jag). Fortsatt trevlig helg på er!
Skatteåtebäring
Idag kom pengarna som i ett svep gjorde mig från fattig som en kyrkråtta till åtminstone ha ett rörelsekapital vilket var grymt skönt. Rullade väl in strax över 7000 spänn och det var mycket välkommet i allra högsta grad. Då kände jag att jag kunde kosta på mig lite nya delar till bilen i form av en ny reostat, som de hade mage att ta 1100 spänn för, och en ny tempgivare som dock var betydligt billigare. Men nu har jag instrumentbelysning åtminstone! Tempgivaren ska bytas inom kort.
Vi fick för oss att strula lite med dörren också som efter att låset lagats bestämde sig för att inte vilja öppnas från utsidan. Problemet i sig är inte överväldigande svårt utan beror på att ett en pinne hamnar ur läge hela tiden eftersom en del av handtaget, som håller pinnen på plats, gick av vid lagningen av låset. Jag vet att det är lite ironiskt att man lagar en sak samtidigt som man har sönder en annan ja...Dock ville inte vår provisoriska lagning funka riktigt så det blir inte bättre än att köpa ett handtag. Dock inte från Saab som vill ha hela 2300 för detta när Bildemo tar den betydligt mer överkomliga summan 395 kronor.
För övrigt så ska jag imorrn fara till Hallsberg för sista gången på ett bra tag eftersom det är examendsdags! Ett examensbevis ska fås och lunch ska ätas så det blir nog en trevlig avslutning på det hela. Och som sagt så börjar allvaret på måndag. Längtar!
Examen
För lite drygt två år sen tog jag studenten vilket givetvis var väldigt glädjefyllt. Nu tar jag istället min första examen och jag behöver inte skriva som vad. Det vet ni alla vid det här laget. Idag kunde jag med enorm lättnad få bekräftat att det sista provet, som för övrigt gjordes idag, också klarades av och även det med VG. Så jag fick det bästa betyget på de tre examensproven. AWESOME! Allt som krävs nu, för att verkligen få titulera mig lokförare, är uppkörningen som för DSB består av två turer med instruktör. Projektet påbörjas 11 juni. Jag räknar kallt med att göra min första egna tur under den veckan. Just nu är livet i allra högsta grad bra.
P.S Veckans tråkiga: Såg ett kort på mig själv i badbyxor från kryssningen och kan konstatera att jag blivit lite lönnfet. Förvisso bra med tanke på att en del kommer falla bort i höst men man kunde ju vara lite smart och överväga att tänka sig för lite vad gäller intaget av födoämnen. Det gjorde jag också. Jag åt chips och dip med Emil eftersom lite måste man ju fira att man har klarat en utbildning. Eller vad säger ni?
36 timmars kryssning och min första uniform
Den i princip sista aktiviteten som klass, bortsett från avslutningsmiddagen på fredag, har avklarats och det med bravur. En 36 timmars kryssning till Helsingfors tur och retur med ett glatt gäng lokföraraspiranter, som dessutom inom kort kan stryka epitetet aspiranter, for i fredags och kom hem idag. Det blev en hel del festande och drickande (vilket kändes av rätt bra igår kväll tyvärr), kareokesjungande, bufféätande, en liten promenad i Helsingfors, drickarspel, dansande, lite raggande som inte gav något direkt utslag, bubbelpool, bastande och enormt höga vågor stundtals. Kort sammanfattat: det var mycket lyckat! Någon lärdom? Bättre tänkande kring vätskepåfyllande för att återrätta vätskebalansen och att vara mer pushig och lägga in stöten tidigare enligt mina rådgivare i klassen.
Efter två timmars "slit" var jag hemma igen och efter att ha vilat upp mig lite blev det en tripp till Tierp där jag hämtade ut min alldeles egna och första lokföraruniform! Sedan for jag upp till mamma på besök där jag passade på att manekänga lite för att se vad det erbjöds. Jag fick en gigantisk låda med galet mycket kläder och accesoarer kan jag säga! Tre par lång- samt kortärmade skjortor, 4 pikétröjor ska komma så småningom, tre par byxor, en pullover, två slipsar, en slipsnål, ett skärp, en vintermössa, ett par handkskar, en halsduk, en sommar- och vinterjacka, samt regnställ i form av jacka och byxor. Tog nästan en hel garderob i anspråk! Jag blev utomordenligt nöjd och allt satt som det skulle tycker jag. En fördel var ju att det var snyggt också. Så det närmar sig mer och mer. Imorrn är det en vecka till första uppkörningsturen. Coolt!