Praktiken snart slut
Jag som skulle blogga för att berätta om hur det går med studier och praktik. Visst går det bra? Jag som till och med för över en månad sen lovade att uppdateringar skulle komma. Nu är det ju rätt knepigt att försöka sammanfatta 6 veckor rakt av. Men det har gått riktigt, riktigt bra faktiskt. Ju mer jag kört desto säkrare har jag blivit och nu kör jag riktigt säkert och vet rätt så bra vart jag ska bromsa för att rulla in bra vid plattformarna. Och det är skitkul! Jag trivs sannerligen bra med det här yrket oavsett tidiga eller sena tjänster. Även om tidiga är skönare.
Jag har dessutom lärt mig att hata det underbara hjälpmedlet (och lokförarens bästa vän) ATC eftersom det på sträckan till Ljusdal de senaste 3 veckorna har smygit in sig ett balisfel som orsakar just balisfel eller ATC-fel vilket förstör framfarten en del. Balisfelet orsakade ofta 80-övervakning, det vill säga tåget bromsar ner till 80 km/h och sen gäller det att hålla 80 tills man får ett annat besked (som längst i 3800 m). Dessutom ska man vid detta tillfälle ta reda på felkoden i ATC och ringa fjärren (de killarna och tjejerna måste hata mig vid det här laget). ATC- fel innebär att ATC börjar tjuta och leva om samt nödbromsar till stopp. Så måste man stänga av ATC och börja om. Drygt är ordet. Detta sker alltid också när man kör i 200 km/h. Alltså kan det vara svårt att avgöra vart man fick felet (som man måste tala om för fjärren när man avlämnar felkoden). Jobbigt va? Om man får det upp 4 gånger på en dag som jag fått så blir man rätt så trött på det.
Men förrutom det har jag haft det riktigt, riktigt bra. Bra handledare och trevliga tågvärdar och en del roliga saker har setts och hörts så jag är ytterst nöjd. I nuläget har jag bara en sväng till Sundsvall och två svängar till Ljusdal innan jag tar adjö av Tågkompaniet Gävle för en ledig helg och sen är det back to school. Ska bli kul att träffa alla igen samtidigt som det blir vemodigt att sluta. Tågkompaniet Gävle är helt klart ett alternativ som framtida arbetsplats.