G-broms kan vara bland det jobbigaste som finns
Praktiken har rullat på rätt bra. Till viss del råder ibland en viss förvirring kring rutiner och hur man gör men för det mesta har det faktiskt gått över förväntan kan jag nog drista mig till att säga. Det har funkat bra och vart rätt så roligt bortsett från tiderna. Just tiderna och avsaknaden av människor runt omkring sig är det som skrämmer bort mig från gods. Men skulle arbetsmarknaden ta en hemsk vändning finns det alltid som en sorts utväg i bakgrunden. Just nu är rangordningen
1. SJ Stockholm (utan att ha provat på det en men har hört mycket positivt!)
2. Tågkompaniet Gävle
3. Gods eller vad som helst annat
Och apropå rubriken så är G-broms en typ av bromskategori som används på järnvägen. Det finns tre vanliga och dessa är R- som i resandetåg och har kort tillsättnings- och lossningstid, P- har man i godståg och har också relativt snabb tillsättnings- och lossningstid och så har vi då G som också körs på en del godståg. Främst hos Green Cargo och bara när vagnsvikten överskrider 800 ton. Och om jag inte minns galet så har man det enbart på loket och möjligtvis första vagn. Men G- broms känneteckas av lång tillsättningstid och låååång lossninstid. Ni får ursäkta om det är luddigt men det här med tillsättningstid och lossningstid innebär helt enkelt hur lång tid det tar innan bromsarna går till och lossar. Detta eftersom man kör med lufbromsar och på ett 600 m lång godståg tar det en liten stund innan man har broms genom hela alltet.
Det som då är svårt och irriterande med denna typ av broms är att det är svårt att hamna där man vill. Ponera att man ska stanna vid en signal i stopp för ett tågmöte och rullar in lite fint på en driftplats (station) och så lossar man när man tycker känns lagom. Misstaget är oftast då att man lossar försent, farten är för låg och bromsen tar för bra. Alltså hamnar man 10-25 m från den där redan nämda signalen. Och så har man dessutom inte fått in tåget helt. Så får man börja smyga framåt igen för att komma rätt. Och just med G-broms får jag aldrig till det riktigt och det är de gånger de gått sämre. I övrigt har det funkat bra som sagt, åtminstone i mitt tyckte. En kul utmaning mot det mer lättkörda Reginorna som kördes i somras. Nu är det bara två pass kvar innan det blir bangård för hela slanten innan det är skola igen.