Rc

Den här veckan har handlat om ellok i allmänhet och Rc-lok i synnerhet och sammanfattningsvis har det vart en jobbig vecka...Det är mer komplicerat än vad jag trodde att det skulle vara med linningar, strömriktare, omformare och gud vet vad. Jag tyckte det var betydligt mer greppbart på T44 med sin dieselmotor. Här är det en himla massa el inblandat som krånglar till det för mig anser jag. Det är ju inte så konstigt när det handlar om ellok men...jag inbilldade mig att själva överföringen via kontaktledningen på något vis skulle vara lika enkel som överföringen från dieselmotorn. Lite naivt kan jag känna så här i efterhand.

 

Skollivet drar ännu mer ihop sig mot slutet. Nu är det faktiskt bara två veckor kvar av det som från början skulle vara 60 veckor. Det har svischat förbi likt ett tåg som blåser fram i 200 knyck och sen är jag lokförare på Upptåget. Känns snudd på orealistiskt men det har jag nog redan nämnt. Apropå järnväg så läste jag i SJ Nytt idag att städarna som SJ anställt har fått en betydligt mer snofsig titel än så: Komfort operatör. Min första tanke var "Är inte det lokföraren?" Jag menar, vi ska se till att färden blir så behaglig som möjligt med distinkta men mjuka inbromsningar så vi om några borde väl ha den titeln. Men ingen vill väl jobba som städare idag. Men säger man att man är komfort operatör för SJ då låter man genast märkvärdig. Kanske jobbar man med något coolt rent utav?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0