Vinterstrul
Man ska inte skriva om när något går bra för då ändras det rätt drastiskt. Inte så att våra tåg vart hemskt drabbade men några förseningar, och annat strul, har det blivit på grund av bland annat frysta växlar. Annat som hänt var ett SJ- tåg som körde mot stopp i Skutskär vilket förorsakade en del problem, jag fick ta ut 2 timmar övertid och gå dörrstängare på grund av detta, ett av fotstegen hade så mycket is på sig så det fastnade, dörrar fröst fast, fick nödöppnas och sparkas upp, frontvärmen funkade inte så det blev en fin hinna på rutan som givetvis inte gick att att få bort eftersom inte heller vindrutetorkaren fungerade.
Idag fick jag också ta ut två timmar övertid eftersom två tåg drabbades av varmgång, olyckligtvis SJ som knappast behöver mer negativ massmedia, så bara ett spår var öppet mellan Uppsala och Knivsta vilket förorsakade en del förseningar. Så jag fick köra en studs åt min kollega som inte skulle ha fått tillräckligt lång rast annars. Men sen senaste inlägget, bör tilläggas, har det snöat en hel del och idag chockades vi med mer än 20 minusgrader. Inte jätteskönt på något vis men tack vare dagens strul blev jag åtminstone nyttjad på min jour (och dessutom till det jag ska göra). Dock fann jag det inte särdeles underhållande att behöva vada ut i vadhög snö för att hämta mitt tåg i söndags men det är lika bra att ta vintern den hårda vägen direkt. Desto mer erfarenhet till nästa vinter som lokförare.
E4: an var dessutom ovanligt snörik i helgen och efter Månkarbo var snön så pass omfattande att man fick nöja sig med den makliga farten 70 km/h ända fram till Tierp. Så för säkerhets skull startade jag en timme före jag började och den timmen var skön att ha i ryggen. För tiden gick och jag var ändå inte framme förrän runt en kvar innan jag skulle påbörja tjänstgöringen. Vinter är inte så roligt...Särskilt inte när man tvingas skrapa och borsta bilen jämt och ständigt. Sommaren känns väldigt avlägsen
Kommentarer
Trackback