Fått jobberbjudande

Igår fick jag mitt första jobberbjudande på Tågkompaniet i Gävle. Jag tackade givetvis ja eftersom jag trivdes väldigt bra när jag var där och hoppas att det ska bli lika angnenämt att jobba där som det var att ha praktik. Enda nackdelen i nuläget är att det bara är ett heltidsvikariat till september men förhoppningsvis blir det ju förlängt i en flygande fläng när vi väl närmar oss september månad. Men viss osäkerhet är det ju.

 

Upptåget går fortfarande bra och körningen söder om Uppsala sköter jag väldigt självständigt och även någorlunda självständigt norrut också. Men där har inte linjekännedomen satt sig till hundra procent än och det ska ju ta sin lilla tid enligt handledaren. Jag tror honom till fullo. På Arlanda klev dessutom en gammal kollega på igår vilket kändes lite roligt på något vis. Nu är det faktiskt dags att bege sig igen för lite svängar till Upplands- Väsby åter igen


Första turen Upptåget: Check

3.30 lokal tid i Storvreta började 4 sekunder med Magnus Uggla spelas ur min mobil. Det var med andra ord dags att gå upp. Morgonstund har guld i mun men i denna tidiga timme försöker man inte ens smyga ner en ostmacka. Kroppen är helt enkelt inte hungrig så dags. 4.32 rullade Upptåget in till plattformen i Storveta och i Uppsala så tog jag över spaken (ja, det är bara en) och körde till Upplands- Väsby. Bortsett från att man i början oftast kommer in lite långsamt vid plattformarna då linjekännedomen av uppenbara skäl inte införskaffats så gick det faktiskt bra. Inga knasigheter alls.

 

Handledaren är mycket bra och tydlig och jag fick riktigt bra instruktioner kring bromspunkter (ett riktmärke att bromsa vid inför ett stopp) så jag känner inga obehag där. Bästa med dagens tjänst var ändå att det var hemfärd 10.05 redan. Och framförallt att få köra söderut och nosa lite i Stockholms södra delar. Så på det stora hela är jag nöjd med första körturen och hoppas givetvis att det bara ska gå ännu bättre med de resterande.


Imorgon börjar tredje praktiken

Tiden rullar på som sagt. Redan imorrn börjar den tredje av fem praktikperioder som jag ska ha på den här utbildningen. Imorrn blir det som tidigare sagts Upptåget och det ska bli en himla trevlig upplevelse faktiskt. Det här är den första som jag verkligen ser fram emot faktiskt. Anledningen till att jag inte gjort så förut är att när det var första då var man ju nervös och lite orolig. Det var lite kluvet eftersom det var spännande mitt upp i alltihop. Andra såg jag lite sådär halvt fram emot eftersom jag skulle få köra något så monumentalt annorlunda gentemot min första period men tiderna lockade föga. Och handledaren var väl inte den charmigaste människa jag stött på.

 

Men inför den här perioden känns det bara bra och rätt. Körning och tider jag kommer trivas med och en intressant sträckning för den delen. Lite söderut mot den kongliga hufudstaden där signalerna duggar tätt efter varandra. Jobbsökningen har dessutom fortsatt med en formell ansökan till A- train, CV upplagt hos SJ och ett mejl skickat till Tågkompaniet. Det här med jobb är ju skrämmande nära så det ska bli ytterst intressant att se vart det hela barkar. Snart är jag lokförare!


A- train

Igår kom A- train (Arlanda Express) till skolan för att göra en intresse- och rekryteringskoll på skolan. A- train är, som det står inom parantes, företaget som kör det gul/gråa tåget från Stockholms central till Arlanda på ca 20 minuter. Med andra ord inte världens roligaste företag ur ett förarperspektiv men ett företag som verkar vara väldigt bra. Egentligen är jag inte superintresserad på något vis men vår utbildningsansvarige Rolf har poängterat för oss många gånger att huvudsaken är att vi blir anställda och får slututbildning för då blir vi mycket mer attraktiva som förare. Han har också väldigt hårt poängterat att inom ett halvår är "jobbet bara ett jobb" och "man jobbar för att ha mat på bordet och kunna göra roliga saker på fritiden". Med andra ord spelar det inte så stor roll vart man börjar för man blir ändå uttråkad efter en kort period. Det köper jag inte riktigt för jag tror det tar några år åtminstone.

 

Men som sagt trots mitt ringa intresse bestämde jag mig för att ta göra en intervju med dem så de fick se vem jag var. Och det gick otroligt bra faktiskt! Jag stakade mig inte på orden, sålde mig själv bra, kunde svara bra och sanningsenligt på deras frågor och betedde mig så självsäkert som jag förmår. Dessutom gick övergång till engelska ruskigt bra och när jag lämnade rummet kände jag att jag fångat deras intresse flera gånger om. Det som framför allt lockar med A- train är att företaget som så verkar himla bra. Nära till cheferna, inte så stor personalstyrka gör att det blir en god stämning och en i övrigt bra organisation. Men dock ligger fortfarande önskemålet i nuläget hos Stockholmståg. Men tråden finns ute och det verkar förhoppningsfullt! Imorgon blir det ATC- prov som jag ska vara grym på har jag bestämt mig för. Ha det gott!

 

 

 

 

 

 

 

 


DSB verkar bra

Ursäkta glappet! Mitt mål att uppdatera en gång om dagen sprack rätt rejält den här veckan kan man säga men vad gör det om hundra år om vi ska vara ärliga? Nåväl, en mycket positiv nyhet är att jag slipper praktik på Green Cargo och istället ska få nöta Upptåget i åtminstone tre veckor. Inte mig emot alls faktiskt. Kul att få köra mot Stockholmshållet istället för norrut, kul att stanna vid station hemma i Storvreta samt Uppsala och dessutom alla människor jag känner som brukar åka Upptåget som jag möjligen kommer få syn på. Kan bli rätt så underhållande med andra ord. Sen att Regina kanske inte är det roligaste tåget som uppfunnits är en bagatell för hur man än vrider och vänder på det hela så är det ett mycket behagligt tåg att köra. Lätt att köra mjukt med.

 

DSB som numera kör Upptåget istället för SJ har dessutom gjort ett mycket gott intryck så här långt. Jag har fått skicka in kontaktuppgifter i händelse av olycka, fick schema utskickat på mejl utan att ens behöva ringa och tjata, första dagen ska jag få åka gratis till Tierp och hämta ut nycklar och uniform. Mycket bra och ger pluspoäng i min bok. Så jag ska nog slänga ut en intresseansökan även till dem samt A- train som kör Arlanda Express. För huvudsaken är att man får jobb och blir klar sen har man ju hela livet på sig att hamna där man önskar men jag tycker alla ni där ute bör hålla samtliga tummar och tår för Stockholmståg!

 


5 månader kvar

Idag är det exakt 5 månader kvar tills lokförarutbildningen är slut och jag blir examinerad till förare. Det känns...bra faktiskt, det känns väldigt bra. Och bättre kommer det kännas om jag får jobbet som jag sökt så jag vet att framtiden inte är fullt så oviss. Samtidigt är det blandade känslor som vid alla avsked. Man har under en relativt kort tid, speciellt nu eftersom utbildningen bara är 60 veckor, lärt känna och tycka om ett gäng människor som man nu ska splittras från. Jag är en väldigt känslosam människa och tycker det är lika trist varje gång sen ungefär jag var kanske 12 år. En del av dessa människor kanske man inte ens träffar igen och det är såna tankar som kan få en lite nedstämd.

 

Dock är ju även fördelarna många. Arbetslivet börjar, lönen trillar in i slutet av varje månad och är garanterat högre än studiemedlet på 8000 kronor. Här pratar vi mer än en mångdubbling, även efter skatt. Efter två år kommer grundlönen ligga på stadiga 34 000 kronor i månaden förutsatt att jag är kvar vid Stockholmståg då. Jag har dock inga planer på att lämna lokföraryrket inom en snar framtid. Här kommer jag bli kvar lääääänge har jag en känsla av. Den enda nackdelen med Stockholmståg egentligen är väl att man blir bunden till att bara köra i Stockholm med mycket kort omnejd istället för att komma ut och se Sverige. Men som sagt, yrkeslivet har knappt startat. Uppdateringar kommer.


Sökt mitt första lokförarjobb

Att man inte ska bestämma sig för mycket i förväg vart man vill jobba är en sund inställning man bör ha. Hade det vart så hade jag förmodligen fått jobb på UNT på den tiden jag önskade det. Sen jag påbörjade lokförarutbildningen så har jag fantiserat lite drömskt om börja jobba för SJ i Stockholm. De har bra körningar över större delen av Sverige (Sundsvall i norr och Göteborg i söder och typ allt där emellan), bred fordonspark, snygg uniform, vettig lön och som man förstått en vettig organisation. Men inför de två kommande praktikperioderna har jag desperat försökt att få en praktikplats där utan att lyckas varken via de officiella eller inofficiella kanalerna. Så vad gör man? Jo, man börjar se sig om efter andra alternativ.

 

Jag kan inte påstå att mitt hjärta klappat väldigt varmt för pendeln i Stockholm men intresset började växa i veckan. Nog för att företaget som så gav ett väldigt bra intryck när de presenterade sig själva på skolan vilket väckte ett litet intresse men förhoppningarna låg fortfarande på SJ. Men nu när SJ satt sig på tvären vad det verkar så började man snegla igen. Flera i klassen har haft praktik där och vart riktigt nöjda, en har sökt sig dit igen och en annan har sökt jobb där. Helt plötsligt började jag överväga fördelarna: Stockholm, bra företag, har ledande lön för lokförare, ska börja köra till Uppsala under 2012, bra organisation och bra scheman. Så varför tveka? Igår drog jag iväg ansökan med CV och personligt brev samt mejlade en kontaktperson där. Så förmodligen kommer jag göra min sista praktikperiod där för att sen började jobba där efter examinationen. Kanske blir jag anställd redan innan. En mycket skön känsla. Önska mig lycka till!


Nyårsafton

Nyårsafton 2011 kommer ligga mig varm om hjärtan för en lång tid framöver för det blev verkligen en lyckad tillställning. Kanske till och med det bästa nyår jag firat in i mitt 20- åriga liv. Jag klädde upp mig elegant i kostym med skjorta och slips som sig bör på nyår och åkte med Emil hem till Matilda. Där blev vi ett gäng mycket bra människor på sju personer i form av Anneli, Matilda Källman, Matilda Engström, Nada, Elin, Emil och mig själv då förstås. Det bjöds på förrätt, varmrätt och efterrätt och allt var sjukt gott! Speciellt huvudrätten som bestod av blodig oxfilé och ihoppressad potatis. Allt detta akompanjerat med alkohol gjorde kvällen mycket trevlig med en massa skratt, prat och sällskapsspel. Vi hade det väldigt bra helt enkelt!

 

Tolvslaget var nästintill så perfekt som man kan tänka sig och som jag idealiserat det. Champagne på balkongen där man kunde se Uppsalas fyrverkerier, "Happy New Year" med ABBA i bakgrunden, nyårspussar och givetvis personer som man gillar otroligt mycket. Det enda i denna ekvation som kunde vart bättre hade vart en nyårskyss med en person som man hyser mer än vänskapliga känslor för men det här är faktiskt inte alls dumt överhuvudtaget på något plan. Kortfattat var det verkligen fantastiskt. Jag blir fortfarande alldeles glad när jag tänker på det och det kommer bli svårt att toppa till nästa nyår.

 

Sedan fortsatte vi med spel och snacks ända fram till 5 på morgonen då man somnade något däckat i en säng med tre personer. Den fjärde vek ner sig och la sig på soffan. Efter 4 timmars kort sömn vaknade jag och spenderade störrde delen förmiddagen framför TV: n innan frukost och hemgång i dubbel bemärkelse. Till Storvreta för att packa ihop till Hallsberg och dagens skolstart. Lite segt och tröttheten kom efter men kul att träffa delar av klassen igen. Nu kallar dock sängen på mig men jag önskar alla där ute en god fortsättning på det nya året!


RSS 2.0