Balisöverrensstämmelsefel

Järnvägen gillar att förse det svenska språket med nya och helst krångliga ord där man riskerar att vricka tungan ur led och det ska gärna vara lite knepigt att stava. Sen att ingen utomstående kommer begripa ordet utan en rejält duktig förklaring är dessutom en bonus som någon inom järnvägsindustrin säkert har som sin enda arbetssyssla, Därför när jag igår fick detta så kallade balisöverrensstämmelsefel fick jag ta till med det mycket säkrare knepet "Signaltekniskt fel" när jag gjorde ett utrop för att förklara den bryska nödbromsen som tågskyddssystemet ansåg lämpligt. 
 
Balisöverrensstämmelsefel är enkelt förklarat att tågets skyddssystem, ATC, tror att man passerat en signal i stopp (som visar rött) fast den egentligen stod i kör (visar grönt) till följd av detta från man följdaktligen nödbroms och indikeringar om att man kört mot stopp. Jag blev inte nervös för att jag visste att så inte var fallet så jag fick ringa den så kallade fjärren som bekräftade att så inte var fallet och sa att jag kunde rulla vidare in mot Väsby. Så det hela var väldigt odramatiskt och jag behövde inte ens fylla i någon blankett som är brukligt när något sånt händer. Men prova själv att stå still med ett tåg i rusningen i Stockholm så ska ni se att ni blir flyttad på fortare än kvickt. Hur det där med baliser fungerar kan vi ta någon annan gång

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0