God morgon?

Man funderar till och från vad man ska kalla de märkliga starttider man har inom lokförarbranschen. Är 3.48 verkligen morgon och ska man sjunga god morgon när man går upp klockan 3? Många säger bestämt nej! Ingenting före 5 klassas riktigt som morgon och själv vet jag inte. Det heter ju morgontur inom järnvägen så då måste det ju vara så. Järnvägen kan ju inte ha fel. Hur skulle det se ut? 
 
Nåväl, jag började faktiskt 3.48 imorse eftersom PPL har roat sig med att lattja runt lite med mig och det gick förvånansvärt bra att gå upp och det har faktiskt vart rätt så trevligt att köra lite dagtid igen. Jag gillar fortfarande min grupp skarpt och anser den väldigt bra men det är kul med lite variation. Och det är väl egentligen det enda jag kan sakna med skubben (veckokommenderingen) att man fick lite allt möjligt i en salig blandning. Nackdelen, och det som också kan göra dagen mer intressant, är det faktum att strular det på järnvägen så är det mer vanligt förekommande just dagtid. Fler tåg ute på spåren bäddar givetvis för att mer ska kunna gå fel och även om det inte var mitt tåg som gick sönder eller krånglade så blev det drabbat. 
 
SJ däremot hade ingen lätt dag och jag tycker nästan synd om dem. Innerst inne är jag lite skadeglad men det skulle jag aldrig erkänna öppet (inför en SJ: are vill säga). Ute på spåren är vi alla kollegor och hjälper varandra och då har inte företagstillhöriget så stor betydelse för min del. Men hur som helst så drabbades en dubbeldäckare av ett fel och blev stående. Summa sumarum blev det enkelspårsdrift (bara ett spår tillgängligt) och eftersom bara ett spår helst ska användas i Skutskär på grund av en massiv översvämning så blev nu sträckan oändligt lång eftersom dubbeldäckaren stod i Mehedeby. Fick stå och vänta i 20 minuter, kom upp till Gävle, vände snabbt och fick vänta i Skutskär i 20 minuter igen men sen rullade det på. Mötte däremot ett stillastående lok och vagn tåg utanför Tierp som tydligen fick växla undan en av sina vagnar och ställa på ett av våra uppstållningsspår. Så för SJ var det ingen höjdardag. Jag däremot slutade, i vanlig ordning, i tid och kunde se en rökutveckling från ett brinnande hus i Tierp. 

Sen nu på eftermiddagen blev det en liten tupplur och en löptur som gick riktigt bra. Man börjar nog utvecklas lite nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0